loading...
ادبیات پارسی
خوش آمدگویی

به وبلاگ خودتون خوش آمدید.





لحظات خوشی را برای شما آرزومندم.

امیر رضا رفیعی بازدید : 27802 شنبه 11 بهمن 1393 نظرات (0)

خداوند نگاه مهربانش را به زمین دوخت برای ثانیه های پاییزی ،فرشته ای را با سبد سبد، محبت به زمین فرستاد.ستاره ای از جنس سادگی ،در سال ۱۳۴۱در شهر کاشمر،شهر شیر در زنجیر،شهید سید حسن مدرس ،در آغوش خانواده ای مومن به دنیا آمد.که نام اورا علیرضا نهادند.

    دوستان دوران مدرسه ی او ،پس از سال ها ،هنوز وی را با تحرک و جنب و جوش و لبخندی نمکین بر لب ،به خاطر می آورند.دانش آموزی که بیش از سن خود می فهمید.او با بهره گیری از جلسات مذهبی با معارف دینی و اوضاع سیاسی و اجتماعی آشنا گردید.کتابخانه ای در منزل تشکیل داد که بیشتر اعضای آن نوجوانان بودند که تعداد زیادی از آنان ،در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

      او به پدر و مادر بسیار احترام می گذاشت و هر کلمه ای که می گفتند ،اجرا می کرد.با شروع جنگ تحمیلی ،علیرضاجزءاولین گروهی بود که از شهرستان کاشمر،به جبهه ها اعزام شد.آن بزرگوار نگین زیبایی بود که در زمینه ی جنگ مین و انفجارات ،گام بر می داشت..فکری خلاق و پویا داشت و جنگ افزار های مورد نیاز را ،طراحی می کرد.بسیاری از بسیجی های زبده از شاگردان او بودند.اگر یک چیز کوچک بلد بود سعی می کرد آن را به دیگران آموزش دهد.برای یادگیری و یاد دادن،کوشا و از بیکاری و اتلاف وقت بیزار بود.

       روز شنبه سیزدهم ،دی ماه شصت و پنج ،به اتفاق دوستانش ،هنگام خنثی کردن بمب در بیرون شهر باختران به سوی معبود خویش شتافت.یاد و نامش را گرامی می داریم و می گوییم :

   نه راز ،نه قصه،نه رویایی دور             تو خورشید زیبایی برای پنجره ی کوچک من


((بقیه محتویات در ادامه مطلب))


امیر رضا رفیعی بازدید : 4454 شنبه 11 بهمن 1393 نظرات (0)
  كاشمر، يكي از كهن ترين شهر هاي ايران است كه پا بر دامان كوير و سر به دامان سرد كوهستان دارد.اين شهر در جنوب غربي مشهد واقع گرديده و از شهرهاي استان خراسان رضوي به حساب مي آيد.
        از شمال به نيشابور و سبزوار،از مشرق به تربت حيدريه،از جنوب به فيض آباد و مه ولات و از مغرب به خليل آباد ،متصل مي شود.
      دشت ترشيز در ميان دو رشته كوه قرار دارد.يكي در شمال كه ادامه ي كوه هاي چهل تن (از افغانستان تا مغرب درونه )و رشته كوه ديگر در جنوب ،به نام كوه بغو (مغان)،كه دشت كوير را از كاشمر جدا ساخته و مانع پيش روي خاك و گرماي بيش از حد كوير به دشت حاصل خيز ترشيز است.
         آب و هواي آن به علت پستي و بلندي زمين و عوامل ديگر ،متنوع است.در شمال داراي آب و هواي معتدل و قسمت هاي جنوبي به علت مجاورت با كوير ،داراي آب و هواي گرم و آبي شور است.
         در اين خطه ،طبيعت با سخاوتمندي تمام ،زيبايي خود را به صورت هاي گوناگون به نمايش گذاشته است. در فصل بهار ،در غالب دره ها ،از دل كوه،چشمه ها مي جوشند.و بر گرد آن ها پونه مي رويد.و از آب زلالشان جوي ها جاري مي شود. وجود دره هاي زياد در كوه هاي شمالي ،اين منطقه را به شصت دره ،مشهور ساخته كه به كوه سرخ ،منتهي مي شود.در اين كوهستان انواع پرندگان چون تيهو،كبك ،چلچله ،دم جنبانك ،سبز قبا و ... فراوان است.حاشيه ي دره ها و دامنه ي كوه ها ،پوشيده از گون و كاسني ،شيرين بيان ،مريم گلي ،چوبك ،كينگر ،پرند و درختاني نظير بنه ،بادام مشك ،گز و انجير است.
        رشته كوه هاي جنوبي اين منطقه ،بسيار كم آب و داراي تپه هاي گچي بوده و به كوير نمك ،ختم مي شود. در زمستان و هنگام بارندگي عبور از آن دشوار است.
        در دشت ترشيز ،باغ هاي انگور فراوان است و كشمش سبز قلمي كاشمر ،در همين اراضي حاصل خيز توليد مي شود. از اين روست كه صفت برازنده ي ‹‹شربت خانه ي خراسان ››را به كاشمر نسبت مي دهند. قالي و پنبه ي كاشمر شهرت جهاني داشته و محصولات دامي مانند پشم و پوست و لبنيات فراوان توليد مي شود.
        در ميان شهر هاي خراسان ،اين كاشمر است كه بيش از هر شهر ديگري دچار تغيير نام شده است. نام امروز كاشمر برگرفته از همان نام باستاني كشمر است كه به معني آغوش مادر،كنار خورشيد و يا كاج بزرگ مي باشد.
         گويش مردم اين منطقه ،فارسي كه البته با لهجه ي زيباي كاشمري است.وجود دو امام زاده سيد مرتضي و سيد حمزه (ع)خود منشا غني فرهنگي كاشمر است. به طوري كه بعد از مشهد،دومين شهر زيارتي استان به شمار مي آيد.مردم كاشمر ،ميزبان يكي از بزرگ ترين مردان قرن اخير ،در ايران بوده اند. و اين خاك پاك ،مدفن اين سلاله ي زهرا (س)و پيشواي بزرگ دين داري و آزادي خواهي و ضد استبدادي ،آيت الله سيد حسن مدرس (ق)مي باشد. مزار او امروزه در كاشمر زيارتگاه مردم است.
        اين منطقه ،همواره سر چشمه فضلا و دانشمندان و صالحان نظير آيت الله شيخ محمد باقر امامي،آيت الله سعيدي،حاج شيخ محمد حسين اوليايي و شاعراني نظيرشيخ احمد نامقي جامي،اهلي ترشيزي،ظهوري ترشيزي،شهاب ترشيزي و...بوده است.
         دكتر مسيح دانشوري ،اولين متخصص ايراني ريه كه از فرانسه فارغ التحصيل شده بود ،از اين سرزمين برخاسته است.
         مردم كاشمر در انقلاب اسلامي ايران نيز ،سهم عمده اي دارندو در طول جنگ تحميلي شهداي بسياري به اسلام و ميهن اسلامي تقديم كرده اند.

((بقیه ی محتویات در ادامه مطلب))

درباره ما
ادبیات سرچشمه فرهنگ و تمدن پارسی است پس بیایید پارسی بمانیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما وبلاگ ما را چگونه توصیف میکنید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 131
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 214
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 69
  • بازدید هفته : 456
  • بازدید ماه : 1,320
  • بازدید سال : 17,457
  • بازدید کلی : 81,254
  • کدهای اختصاصی

    فال حافظ

    اوقات شرعی




    در اين وب
    در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  •