loading...
ادبیات پارسی
خوش آمدگویی

به وبلاگ خودتون خوش آمدید.





لحظات خوشی را برای شما آرزومندم.

پوریا اصغری بازدید : 93 چهارشنبه 15 بهمن 1393 نظرات (0)

تاریخ زبان فارسی از آغاز تا اسلام

فارسی زبانی است که امروز بیش تر مردم ایران، افغانستان، تاجیکستان و بخشی از هند، ترکستان، قفقاز و بین النهرین بدان زبان سخن می گویند، نامه می نویسند و شعر می‌سرایند. تاریخ زبان ایران تا هفتصد سال پیش از مسیح روشن و در دست است و از آن پیش نیز از روی آگاهی های علمی دیگر می دانیم که در سرزمین پهناور ایران - سرزمینی که از سوی خراسان (مشرق) به مرز تبت و ریگزار ترکستان چین و از جنوب شرقی به کشور پنجاب و از نیمروز (جنوب) به سند و خلیج پارس و بحر عمان و از شمال به کشور سکاها و سارمات ها (جنوب روسیه امروز) تا دانوب و یونان و از مغرب به کشور سوریه و دشت حجاز و یمن می پیوست مردم به زبانی که ریشه و اصل زبان امروز ماست سخن می‌گفته‌اند.زرتشت پیامبر ایرانی می گوید که ایرانیان از سرزمینی که «اَیْرانَ وَیجَ» نام داشت و ویژه ی ایرانیان بود، به سبب سرمای سخت و پیدا آمدن ارواح اهریمنی کوچ کردند و به سرزمین ایران درآمدند. دانشمندان دیگر نیز دریافته اند که طایفه ی «اَیْریا» از سرزمینی که زادگاه اصلی آنان بود، برخاسته گروهی به ایران، گروهی به پنجاب و برخی به اروپا شتافته اند و در این کشورها به کار کشاورزی و چوپانی پرداخته اند و زبان مردم ایران، هند و اروپا همه شاخه هایی هستند که از آن بیخ رسته و باز هر شاخ شاخه ی دیگر زده و هر شاخه  برگ و باری دیگرگون برآورده است. ما را این جا به سایر زبان ها کاری نیست، چه آن علم خود به دانستنی های دیگر که آن را زبان ‌شناسی و فقه اللغه گویند باز بسته است. ما باید بدانیم که تاریخ زبان مادری ما از روزی که نیاگان ما بدین سرزمین درآمده اند تا به امروز چه بوده است و چه شده است و چه تطورها و گردش هایی در آن راه یافته است، از این رو به قدیم ترین زبان های ایران باز می گردیم.

پوریا اصغری بازدید : 359 یکشنبه 12 بهمن 1393 نظرات (0)

تصویرنویسی از دید شناخت واژگانی، یک بافت ترکیبی- اشتقاقی است که از سه پاره ی (تصویر+ نویس+ی) ساخته شده و به معنای: نگاه کردن به تصویر و نوشتن ِ آن چه از تصویر به ذهن برده ایم، نوشتنِ تصویر، نوشتن در باره ی تصویر، توصیف و تفسیر تصویر، نگاره نویسش


پوریا اصغری بازدید : 66 جمعه 10 بهمن 1393 نظرات (0)

زندگی نامه


حافظ شیرازی، شمس الدین محمد 

(سال و محل تولد: 726 هـ.ق- شیراز ، سال و محل وفات: 791 هـ.ق- شیراز) 

شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تا نام ایران زنده و پا برجاست نام وی نیز جاودان خواهد بود. 

تصویر

پوریا اصغری بازدید : 105 چهارشنبه 08 بهمن 1393 نظرات (1)

به نظر شما وقتی برای آشپزی کردن، هزاران جلد کتاب و مقاله برای روشها و نکتهها و شیوههای آشپزی و طبخ غذا وجود دارد، آیا نمیتوان برای روشها و اصول تستزنی سر جلسه کنکور یک صفحه مطلب طنز نوشت؟ جواب ما که مثبت است. بر همین اساس، محققان ما با صرف انرژی، وقت و هزینههای سرسامآور و بررسی میدانی روشهای تستزنی چندین هزار داوطلب، توانستند به این نتایج برسند:


پوریا اصغری بازدید : 88 چهارشنبه 01 بهمن 1393 نظرات (1)

سهراب سپهری در 15 مهر ماه 1307 در شهر کاشان به دنیا آمد. پدرش اسدالله سپهری کارمند اداره پست و تلگراف بود و هنگامی که سهراب نوجوان بود پدرش از دو پا فلج شد. با این حال به هنر و ادب علاقه ای وافر داشت. نقاشی می کرد، تار می ساخت و خط خوبی هم داشت.


تصویر

پوریا اصغری بازدید : 88 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (1)

این یک جند بیت از شعر سعدی است که اگر شما این شعر رو به صورت چه افقی و چه عمودی بخونید شعر یکی هستش ولی موقع خوندن عمودی دقت کنید که باید هر ستون رو جدا بخونید

از چهره    افروخته      گل را        مشکن                                                 

افروخته      رخ مرو       تو دیگر      به چمن

گل را        تو دگر       مکن خجل  ای مه من

مشکن      به چمن    ای مه من   قدر سخن

پوریا اصغری بازدید : 75 سه شنبه 30 دی 1393 نظرات (0)
پوریا اصغری بازدید : 99 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (1)

نماز علاوه بر احکام فقهی و ظاهری، آداب و اسراری دارد که آشنایی با آنها انسان را بیشتر با حقیقت نماز پیوند می‌دهد و قلبش را بهتر به سوی نماز سوق می‌دهد…

پوریا اصغری بازدید : 150 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

زندگی نامه





تصویر
حکیم فردوسی در "طبران طوس" در سال 329 هجری به دنیا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادی دارای ثروت و موقعیت قابل توجهی بود. از احوال او در عهد کودکی و جوانی اطلاع درستی در دست نیست ولی مشخص است که در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش داشته به کسی محتاج نبوده است؛ اما اندک اندک آن اموال را از دست داده و به تهیدستی گرفتار شده است. 


درباره ما
ادبیات سرچشمه فرهنگ و تمدن پارسی است پس بیایید پارسی بمانیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما وبلاگ ما را چگونه توصیف میکنید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 108
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 312
  • بازدید ماه : 2,137
  • بازدید سال : 18,274
  • بازدید کلی : 82,071
  • کدهای اختصاصی

    فال حافظ

    اوقات شرعی




    در اين وب
    در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  •